© 2024 Dolfijnenhuis
De ondersteunende processen zijn voorwaardenscheppend en faciliterend aan het primaire proces. Het primaire proces wordt in de vier bouwstenen van het kwaliteitskompas beschreven:
Het zorgproces rond de individuele persoon
Bij het Dolfijnenhuis staat de kwaliteit van het bestaan van onze deelnemers centraal. In de dialoog wordt het zorgplan gezamenlijk opgesteld met de deelnemer. Indien er een steunend netwerk ofwel een professional betrokken is, zoals een mentor of curator, worden deze ook betrokken. Vanuit de indicatie van de deelnemer wordt vanuit zijn/haar perceptie het zorgplan opgesteld. De deelnemer is eigenaar van zijn eigen zorgplan.
Presentietheorie | Methodisch werken | Zorgplan | Domeinen | VPT | Begeleiding 24/7 | Locaties | Activiteiten | Agenda
Onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking
Begeleiders hebben naast het werken aan doelen, ook aandacht voor de emoties, beleving en tevredenheid van de deelnemers. Ze vragen regelmatig naar de kleurcode die ze hebben op dot moment (stoplicht).
Professionele ontwikkeling
Het Dolfijnenhuis hecht ontzettend veel waarde aan professionaliseren: we zijn continu op zoek naar mogelijkheden om ervoor te zorgen dat we nog betere zorg kunnen leveren en de kwaliteit van bestaan voor de deelnemers kunnen optimaliseren. Hier hebben we dan ook veel voor ingeregeld, zoals overlegvormen, standaard scholing, incidentele scholing en het opstellen van duidelijke taak- en functieomschrijvingen.
Gezamenlijk focussen op kwaliteit
Hierboven is bij bouwsteen één, twee en drie beschreven waar het Dolfijnenhuis nu staat ten opzichte van die bouwsteen. Voor het overzicht zullen we hieronder ook nog terugblikken op de genoemde doelen voor 2023 en vooruitblikken op de doelen voor 2024.
Voor u ligt het kwaliteitsbeeld van het Dolfijnenhuis. Het kwaliteitsbeeld is gebaseerd op het kwaliteitskompas. De afgelopen jaren hebben we een kwaliteitsrapport geschreven dat gebaseerd was op het kwaliteitskader. Het kader is veranderd in het kompas omdat het kader als beperkend kan worden gezien. Het kompas biedt een vrijere interpretatie in een zorgwereld die steeds sneller verandert.
Het komende jaar bouwen we voort op wat we al hebben bereikt. De ingeslagen weg vervolgen we. We kijken naar de toekomst; wat hebben onze deelnemers nodig om een zo gewoon mogelijk leven te leiden, hun talenten te ontwikkelen en een zelfstandig en sociaal burger te zijn in onze samenleving. Een samenleving die er in de toekomst anders uit zal zien dan nu. De samenleving verandert, onze kennis groeit snel en het is daarom belangrijk dat we de ontwikkelingen bijhouden en wendbaar zijn waar nodig is. We streven ernaar dat mensen met een speciale behoefte ook ‘het gewone leven’ mogen ervaren en zo veel mogelijk kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Overdag een zinvolle en passende daginvulling waarbij geldt: wat thuis kan, thuis; wat zelf kan, zelf; wat het netwerk kan, netwerk; wat digitaal kan, digitaal. Een inclusieve gemeenschap waarin elke persoon, ongeacht beperking, volwaardig kan participeren, ondersteund door op maat gemaakte, persoonsgerichte zorg. Begeleiders blijven maatwerk bieden aan deelnemers die dat nodig hebben. We gaan verder met waar we voor staan sinds de start van het Dolfijnenhuis in 2012 (geschiedenis van het Dolfijnenhuis). De afgelopen jaren zijn in onze organisatie meer deelnemers en begeleiders deel gaan uitmaken van de zorginstelling. Via het organisatieschema is schematisch weergegeven, welke teams er zijn en welke functies hierbij horen.
In dit kwaliteitsbeeld blikken we terug op het afgelopen jaar. We staan stil bij hoe het jaar is verlopen, koesteren wat we hebben bereikt, zetten verbeteracties in met de focus op een positief leefklimaat voor onze deelnemers.
Voor het persoonlijk en sociaal functioneren zijn de drie psychologische basisbehoeftes essentieel. De natuurlijke behoefte aan verbondenheid, competentie en autonomie. De vitamines voor groei…
PS: Over de gearceerde woorden is meer informatie te vinden via de volgende link:
www.dolfijnenhuis.nl/overzicht
In dit kwaliteitsbeeld nemen we jullie mee in ons zorgproces aan de hand van de vier bouwstenen uit het kwaliteitskompas. De deelnemer staat te allen tijde centraal waarbij de kwaliteit van bestaan voorop staat. Het uitgangspunt is het dynamische zorgplan dat in samenspraak met de deelnemer (en zijn netwerk) wordt geschreven. Hierbij is de indicatie leidend.
De ondersteuningsbehoeften van onze deelnemers zijn zeer divers en moeten individueel op basis van de indicatie nader bepaald worden (persoonsgericht). Ze kunnen in het algemeen vanwege hun beperkingen niet voldoen aan wat binnen de cultureel-maatschappelijke context verwacht wordt. Hun welbevinden, zelfstandigheid en sociale participatie werken op elkaar in en leiden tot een stapeling van ondersteuningsbehoeften. Deze behoeften worden in het zorgplan beschreven.
Begeleiding is gericht op het versterken van het gewone leven, regie en eigenaarschap van de deelnemer. Een integrale blik en afgestemde zorg over alle levensgebieden heen en met een steunend netwerk is hierbij van belang.
De belangen driehoek is een belangrijk speerpunt, deze dient tegelijkertijd het belang van de deelnemers, begeleiders en de organisatie. Gezamenlijk zijn we tot de TEER-kernwaarden gekomen: Thuisgevoel, Evenwaardigheid, Eigenheid en Respect vormen samen het woord TEER. Dit is de essentie van waar we voor staan en hoe wij met elkaar omgaan. Met onze TEER-waarde streven we naar een omgeving die warm, respectvol en inclusief is waarin iedereen zich thuis mag voelen en gezien, gehoord en gewaardeerd wordt. We zijn een plek waar mensen er toe doen en waar ze hun eigen talenten kunnen ontwikkelen. Wij streven naar persoonlijke groei en werken aan ontwikkeling volgens de methodiek “Op Eigen Benen” (OEB). De deelnemers hebben medezeggenschap via het maandelijkse en het DH-Panel (cliëntenraad). De autonomie van deelnemers wordt zo gestimuleerd. Onze teams zijn toegewijd en dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het waarborgen van deze missie.
Dit kwaliteitsbeeld biedt niet alleen een overzicht van onze prestaties, maar ook inzicht in de processen achter deze prestaties.Tevens blikken we terug en vooruit. Door voortdurend te leren en te groeien, blijven we ons inzetten om onze missie te vervullen: mensen met ‘speciale’ behoeften het ‘gewone’ leven te laten ervaren. Met voldoening presenteren we ons kwaliteitsbeeld van 2023, volgens de vier bouwstenen van het kwaliteitskompas.. Het zorgproces rond de individuele persoon, onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking, professionele ontwikkeling en inzicht in kwaliteit.
In bouwsteen één, twee en drie wordt beschreven hoe deze in 2023 aan bod zijn gekomen. Vervolgens wordt in bouwsteen vier ingegaan op de verbeterpunten van 2023, worden deze geëvalueerd en worden de nieuwe verbeterpunten van 2024 genoemd.
Bij het Dolfijnenhuis staat de kwaliteit van het bestaan van onze deelnemers centraal. In de dialoog wordt het zorgplan gezamenlijk opgesteld met de deelnemer. Indien er een steunend netwerk ofwel een professional betrokken is, zoals een mentor of curator, worden deze ook betrokken. Vanuit de indicatie van de deelnemer wordt vanuit zijn/haar perceptie het zorgplan opgesteld. De deelnemer is eigenaar van zijn eigen zorgplan.
De begeleiding is mensgericht vanuit de presentietheorie: “Je kunt er niet vóór iemand zijn, als je niet mét iemand bent.” Door methodisch te werken in het zorgproces, hebben we een zo volledig mogelijk beeld van de deelnemers. Met het toepassen van deze methode is er aandacht voor het gehele zorgproces. Met de instrumenten zoals DVIE en INVRA die we tot onze beschikking hebben, komt door de vragenlijsten in te vullen, naar voren wat deelnemers echt nodig hebben. In afstemming worden de doelen gezamenlijk opgesteld. Het zorgplan is dynamisch, het wordt regelmatig bijgesteld. We werken in het elektronisch cliëntendossier (ECD) ONS van Nedap. Via het cliëntenportaal Caren kunnen deelnemers hun zorgplan inzien, dat versterkt hun eigen regie.
Op de verschillende domeinen die in het zorgplan zijn opgenomen kunnen doelen gemaakt worden. Deze worden afgestemd op de persoonlijke wensen en ontwikkelingen. Doelen voor de lange termijn, maar ook voor de korte termijn (episode-doelen). Een doel hoeft niet altijd behaald te worden, soms blijft het doel staan, het moet niet altijd beter gaan, soms is goed ook gewoon goed. Samen met de deelnemer worden op de volgende zeven domeinen doelen opgesteld kunnen worden.
1. Risico ‘s + Afspraken + 24/7 bereikbaarheid
2. Voeding + Medicatie + Medisch
3. Welzijn + Behandeling
4. Sociale contacten + Netwerk
5. Daginvulling + Financiën
6. Huishouden + Huisvesting
7. Overig zoals INVRA
Naast het zorgplan is in het ECD te vinden: Beeldvorming, Risico-inventarisatie, Evaluatie, de Beoordeling Eigen Beheer Medicatie (BEM).Melding Incident Cliënt (MIC) en de vragen lijst Dit Vind Ik Ervan (DVIE).
Om effectief te kunnen werken in het ECD, zijn er diverse werkinstructies.
In Qlink, het Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) worden registraties aangemaakt van MIC-meldingen, Klachten en Casussen. In dit systeem is het mogelijk om een afhandelplan te maken zodat de focus blijft op de situatie totdat deze tot tevredenheid van de deelnemer afgehandeld is.
De competenties van deelnemers worden in kaart gebracht met het INVRA-meetinstrument (Inventarisatie Van Redzaamheid Aspecten). De INVRA kan ingezet worden op wonen, arbeid en ouderschap.
Naast de functionaris van het CBZ zijn er aandachtsfunctionarissen op de domeinen medicatie, gedrag, ouderschap en huisvesting. Zij zijn verantwoordelijk voor het coördineren van hun aandachtsgebied.
De meeste deelnemers maken gebruik van het Volledig Pakket Thuis (VPT). De volgende functies zijn inbegrepen.
■ Nachtzorg en 24-uurs beschikbaarheid
■ Toezicht en bescherming
■ Begeleiding individueel
■ Begeleiding groep
■ Vervoer naar begeleiding en of behandeling
■ Verstrekken van eten en drinken
■ Hulp in de huishouding
■ Het wassen van beddengoed
■ Persoonlijke verzorging
■ Verpleging
■ Behandeling
■ Logeeropvang
Dolfijnenhuis biedt begeleiding 24/7 in de nabijheid, toezicht en bescherming. De bereikbaarheid telefoon is 24 uur per dag bereikbaar. Op de locatie Kamper Thuis is 24 uur per dag begeleiding beschikbaar, ook in de nacht. De nachtzorg wordt uitgevoerd door SP Zorg op Maat, we werken met een vast team, die de deelnemers kennen. Begeleiding is niet continue fysiek in één ruimte met de deelnemers die niet op de groepslocatie wonen. Door technologie of naasten wordt deze veiligheid in de thuissituatie geborgd. Deelnemers worden ondersteund met activiteiten in het dagelijks leven en bij het aanbrengen van structuur en regie over het persoonlijk leven. Begeleiding kan individueel thuis ofwel op een locatie van het Dolfijnenhuis ofwel activiteiten ondernemen individueel ofwel sociale activering in groepsverband waar de deelnemers heen gaan of naartoe gebracht worden.
Voor Begeleiding Individueel (BI), Begeleiding Groep (BG) en Begeleiding in de Nabijheid kunnen onze deelnemers op vaste locaties terecht, zie de bijlage Begeleiding 24/7 en Activiteiten. Voor eten en drinken kunnen de deelnemers voor het ontbijt, de lunch en de avondmaaltijd terecht. Tevens ontvangen ze een budget om drinken, fruit en snacks te kopen. Vervoer naar onze locaties wordt georganiseerd door begeleiders, naar recreatie valt onder WMO. De huishoudelijke ondersteuning wordt afgestemd op de leefstijl van de deelnemer. Een deel van de deelnemers krijgt ondersteuning van De Nieuwe Zorg Thuis (DNZT) en een deel doet de huishoudelijke klussen met begeleiding. Deelnemers die zelf geen wasmachine hebben, kunnen terecht op de groepslocatie voor de was. De persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van het tekort aan zelfredzaamheid wordt door de begeleiders gedaan, als er medische verzorging nodig is ofwel verpleging dan wordt de zorg uitbesteed aan een thuiszorgorganisatie. Behandeling vindt ofwel op een locatie van het Dolfijnenhuis plaats ofwel bij een externe behandelaar. De huisarts is meestal de hoofdbehandelaar, een Verpleegkundig Specialist kan medebehandelaar zijn voor medisch specialistische zorg. Er zijn deelnemers die af en toe op de groep logeren, dat kan zijn omdat ze ziek zijn of niet lekker in hun vel zitten en dan meer nabijheid nodig hebben.
Een groot deel van onze deelnemers hebben duidelijkheid en structuur nodig. We hanteren vaste bloktijden en de activiteiten op vaste tijden en locaties plaatsvinden. Als Crea activiteiten kunnen de deelnemers fotograferen, kaarsen maken, kleien, knutselen, naaien van kleding, wassen van kleding, tekenen, verven. Bij Kamper Genot (KG) en Venoos Genot (VG) wordt snoep verkocht, koffie gemaakt, kassa gedraaid, gasten bediend, schoon gemaakt, muziek gemaakt, gedanst en nog veel meer. Bij Kamper Thuis (KT) kunnen de deelnemers taarten bakken, darten, poolen, kaarten, kokkerellen, sjoelen, spelletjes spelen, met elkaar kletsen (socializen), tv kijken en relaxen). Maandelijks is er een bingo met prijzen en vergadert het DH-panel bij Kamper Thuis. In de MoRiaan (MR) wordt gekookt samen met een aantal deelnemers, hier wordt de lunch en het avondeten opgediend voor alle deelnemers die gezellig komen eten. Degene die thuis willen eten, kunnen het eten ophalen. Wanneer het niet lukt om het op te halen, dan brengt begeleiding het naar de deelnemer toe. Op de locatie Villa Poortenaar (VP) komen deelnemers voor afspraken met externe organisaties en ook voor individuele gesprekken. Deelnemers die met ontwikkeling aan de slag gaan of zijn maken gebruik van de bibliotheek van de academie. De Villa is de basis locatie van het klusteam, er vinden meerdere groepsactiviteiten plaats zoals sleutelen aan fietsen, scooters, auto’s wassen, tuinieren, planten verzorgen, bakken van taarten en sporten in de sportkamer.
De villa is gelegen in het park, begeleiders stimuleren de deelnemers ook om buiten te bewegen en te wandelen. De rustgevende omgeving doet een mens goed. Overige vaste activiteiten op externe locaties zijn voetballen, yoga en zwemmen. Extra activiteiten, zoals feestdagen of bijzonderheden zoals de motordag worden apart ook op de agenda gezet, deelnemers kunnen via de website de agenda zien.
Het functioneren van onze deelnemers kent een wisselwerking met hun omgeving en hun netwerk; de kwaliteit van de omgeving en het netwerk bepaalt mede hoe goed de persoon zich kan redden. De ondersteuning is afgestemd op de behoeften van de betreffende deelnemer in een voor hen veilige omgeving met vertrouwde begeleiders. Uitgangspunt voor de persoonsgerichte zorg is zo gewoon, dichtbij, kort en licht als mogelijk. Begeleiding is gericht op het versterken van het normale leven, regie en eigenaarschap van de deelnemer. Een integrale blik en afgestemde zorg over alle levensgebieden heen en met het netwerk is hierbij van belang.
Begeleiders hebben naast het werken aan doelen, ook aandacht voor de emoties, beleving en tevredenheid van de deelnemers. Ze vragen regelmatig naar de kleurcode die ze hebben op dat moment (stoplicht).
Naast formele vormen van inspraak- en medezeggenschap zijn de mogelijkheden van medezeggenschap van de deelnemers onderzocht en is in 2022 als cliëntenraad, het DH-Panel ontstaan, Van elk team zijn twee panelleden aangedragen. Het DH-Panel vergadert maandelijks en spreekt de punten door die ook in de maandvergadering voor de deelnemers besproken gaan worden. Tevens houdt het DH-Panel spreekuur waar deelnemers terecht kunnen. Deze overleggen zijn opgenomen in de Overlegvormen. Het DH-Panel kan voor vragen terecht bij de centrale cliëntenraad van Coöperatie Boer en Zorg (CBZ).
Het deelnemers overleg is altijd de eerste maandag van de maand. Deelnemers worden gestimuleerd hierbij aanwezig te zijn. Ze hebben invloed op de onderwerpen die besproken gaan worden tijdens de maandvergadering en ze kunnen in de rondvraag hun verhaal kwijt. De voorzitter van het DH-Panel is bij het overleg van alle teams aanwezig en maakt notities. Deze worden verwerkt in het maandnieuws dat ook in te zien is via de website. Indien een deelnemer om welke reden dan ook niet bij het overleg was, neemt een van zijn begeleiders het maandnieuws met hem door.
In Villa Poortenaar heet een van de spreekruimtes “klaagkamer”. Hier hangt een kunstwerk met een afbeelding van de klaagmuur en kunnen deelnemers een post-it ophangen met wat ze kwijt willen, hier wordt niet zo vaak gebruik van gemaakt. Wel wordt er regelmatig een briefje in de ideeënbus bij Kamper Genot gedaan.
Mensen met een beperking hebben het recht zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Net als ieder ander. Dit recht is vastgelegd in het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (VN-verdrag handicap), dat per 14 juli 2016 in Nederland geldt. Het VN-verdrag bepaalt onder meer dat mensen met een beperking recht hebben om zelfstandig te wonen, naar school te gaan, het openbaar vervoer te gebruiken en te werken.
Ieder mens streeft naar zelfontwikkeling en om dit te bereiken moeten er eerst een aantal fundamentele basisbehoeften bevredigd zijn. Deze behoeften zijn hiërarchisch ingedeeld; de primaire behoeften, zekerheid, acceptatie, erkenning en als laatste komt zelfontwikkeling (piramide van Maslow).
De doelen in het zorgplan worden regelmatig geëvalueerd. Tijdens deze evaluatiemomenten wordt gevraagd of de deelnemer een cijfer wil geven voor de ontvangen zorg. De meeste deelnemers doen dat en zijn ook bereid om de keuze van het cijfer toe te lichten.
Begeleiders nemen met de deelnemers jaarlijks de vragenlijsten van DVIE door, dat kan ook vaker, zeker als er iets speelt en de deelnemer dit kwijt wilt. De deelnemers kiezen zelf of waar ze het gesprek over hun ervaringen willen houden, ze geven in eigen woorden hun mening weer en beoordelen de onderwerpen met een waarderingsscore. Dit levert zowel kwantitatieve als kwalitatieve informatie op. DVIE is net als de Quality Qube opgenomen
in de VGN-waaier Cliëntervaringsinstrumenten.
De deelnemers mogen net als de begeleiders een STERKscan poster maken. Hiermee breng je jezelf letterlijk in beeld. Alle ingevulde antwoorden en geüploade beelden vormen een poster. Op die poster zijn verschillende (persoons)kenmerken zichtbaar: inspiratiebronnen, zelfbeeld, trots op, lijfspreuk, kernkwaliteiten en nog veel meer.
Met INVRA wonen werk je aan de ontwikkeling van competenties om een zelfstandig bestaan op te bouwen. In het instrument is een lijst opgenomen die betrekking heeft op eigenwaarde. Wanneer je zelfkennis ontwikkelt en beter in je vel zit, kun je ook steeds beter op jezelf wonen.
Door regelmatig in gesprek te gaan met elkaar, vormen begeleiders een beeld van de ervaringen van deelnemers. Samen onderzoeken wat de deelnemer gelukkig maakt. Zo komen we erachter wat de deelnemers (en hun verwanten) van de zorg en ondersteuning vinden die zij dagelijks ontvangen en van de kwaliteit van hun bestaan.
Eens per twee jaar wordt het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) afgenomen. In 2023 hebben de leden van het DH-panel gekozen voor de Quality Qube, deze staat in de VGN-waaier Cliëntervaringsinstrumenten. Hier hebben ze voor gekozen, omdat er een verkorte versie van het onderzoek beschikbaar was. Van de onder.
Uit de resultaten van het CTO word eenkwaliteitsverbeterkaart opgesteld met verbeterpunten en waarderingen op de onderdelen van communicatie, activiteiten, begeleiding, de groep hulp en ondersteuning, Hieronder staan een aantal voorbeelden.
Begeleiding
■ Begeleiders helpen herinneren aan afspraken en gaan mee naar mijn afspraken.
■ Begeleiders schakelen goed met mijn netwerk zoals bewind.
Activiteiten
■ De activiteiten zijn goed. Het aanbod is goed en gevarieerd.
■ Ik vind het fijn dat er een budget is voor leuke activiteiten.
Communicatie
■ Er wordt nog wel eens iets gerapporteerd waar ik het zelf niet mee eens ben.
■ De communicatie kan beter, niet alle begeleiders van mijn team zijn overal van op de hoogte.
Afspraken
■ De roosters die er hangen kan ik niet zo goed lezen.
■ Een ongepland gesprek is niet altijd direct mogelijk.
Deelnemers uiten regelmatig bij andere deelnemers als ze ergens mee zitten of ergens iets van vinden. Ze vertellen het vaak ook aan begeleiding, als ze vinden dat de begeleider waar ze het aan verteld hebben, niet snel genoeg actie onderneemt, gaan ze naar een andere begeleider of naar de coördinerend begeleider of gedragsdeskundige. Mocht dit ook niet tot tevredenheid leiden, is de volgende stap de directie. Ook kunnen zij te allen tijde terecht bij de vertrouwenspersoon van het Dolfijnenhuis. Mocht dit allemaal niet helpen, dan is de laatste stap de route naar het klachtenportaal zorg en het klachtenreglement.
Het Dolfijnenhuis hecht ontzettend veel waarde aan professionaliseren: we zijn continu op zoek naar mogelijkheden om ervoor te zorgen dat we nog betere zorg kunnen leveren en de kwaliteit van bestaan voor de deelnemers kunnen optimaliseren. Hier hebben we dan ook veel voor ingeregeld, zoals overlegvormen, standaard scholing, incidentele scholing en het opstellen van duidelijke taak- en functieomschrijvingen.
We besteden veel aandacht aan de bewustwording van wie jij bent als professional, waarbij de belangen driehoek elke keer wordt aangehaald: is dit het juiste voor de deelnemer? Is dit het juiste voor de begeleider? Is dit het juiste voor de organisatie? Op die manier zijn we in gezamenlijkheid verantwoordelijk voor het realiseren van kwaliteit.
Het Dolfijnenhuis heeft een organisatiestructuur met duidelijke functies. Van iedere functie is er een uitgebreide taakomschrijving. Deze zijn gebaseerd op het beroepscompetentieprofiel gehandicaptenzorg. Begeleiders kunnen deze via het intranet inzien en op kantoor ligt een exemplaar. De jaarlijkse waarderings- en ontwikkelingsgesprekken worden gevoerd aan de hand van de STERKscan.
Wanneer er specifieke expertise nodig is, wordt deze ingehuurd. Daarnaast zijn er binnen het Dolfijnenhuis aandachtsfunctionarissen aangesteld die toezien op specifieke domeinen zoals medicatie, gedrag, huisvesting en ouderschap. (toegelicht in bouwsteen 2).
Jaarlijks wordt er met de begeleider een waarderings- en ontwikkelgesprek gevoerd naar aanleiding van de STERKscan om de professionele ontwikkeling te stimuleren. Dit is een poster waarop de begeleider zijn of haar professionele identiteit in woord en beeld gevat heeft. Tevens is er de mogelijkheid tot 360 graden feedback. Tijdens het gesprek wordt onder andere gereflecteerd op de afgelopen periode, de functieomschrijving besproken en wordt er gekeken naar de ontwikkelkansen van de begeleider. Deze gesprekken zorgen ervoor dat onze mensen beroepstrots ervaren en we hen behouden. We stimuleren elkaar een leven lang te ontwikkelen en vitaal te blijven. Wanneer werknemers behoefte hebben aan meer (persoonlijke) ontwikkelgesprekken, bieden we hier ook mogelijkheden toe. Wij streven ernaar begeleiders te hebben die hier ook echt willen werken en zich gecommitteerd tonen aan onze missie en visie. Zoals we dat noemen: we streven ernaar dat iedereen ambassadeur voor het Dolfijnenhuis wordt!
Het Dolfijnenhuis heeft een scholingsplan. Hierin staan verplichte en optionele cursussen. Als voorbeeld zetten we hier wat een begeleider C als scholing dient te volgen.
Verplichte basiscursussen
Methodisch werken, Gespreksvoering, Dit Vind Ik Ervan DVIE, Op Eigen Benen OEB, Invrability INVRA arbeid/wonen/ouderschap.
Verplichte e-learning modules in Studytube
Introductieprogramma, EHBO (GHZ3456), WZD (GHZ34), Agressie in de zorg (VV3), Medicatie Basis 1 (GHZ2), Medicatie Basis 2 (GHZ2), Gespreksvoering (VV3), Rapporteren SOAP (SOEP) (VV346), Dagbesteding en arbeid (GHZ346), AVG (GHZ346), Medicatie toedienen (GHZ3), Calamiteiten en incidentmeldingen (GHZ346), Meldcode brancheneutraal.
Keuzemogelijkheden ter verdieping, na afronding van de basiscursussen
BHV Basis (en daarna herhaling), Groepsdynamica (via www.zorgboerenacademie.nl), Veilige zorg grensoverschrijdend gedrag (via www.zorgboerenacademie.nl), Medicatieveiligheid en verstrekking (via OTBT), Fysieke en mentale weerbaarheid (via www.zorgboerenacademie.nl), Meldcode (via www.zorgboerenacademie.nl), Stagebegeleider MBO (via www.prove2move.nl), Wet zorg en dwang (via www.zorgboerenacademie.nl), Geweldloos communiceren (via www.zorgboerenacademie.nl).
Studytube is een online omgeving waar veel cursussen te volgen zijn. Per functie zijn er een aantal cursussen verplicht en een aantal optioneel. Op deze manier ziet het Dolfijnenhuis erop toe dat iedereen over basisvaardigheden voor zijn of haar functie beschikt. Afgelopen jaar stonden de cursussen Medicatie en Wet Zorg en Dwang centraal.
Op Studytube zijn ook nog andere cursussen te vinden die een begeleider zelf kan doen om zich te verrijken als professional. In combinatie met de waarderings- en ontwikkelgesprekken vormt dit een aantrekkelijk leerklimaat voor de begeleiders.
Begeleider D en E dienen de leergang Coördineren in de complexe zorgcontext te volgen via Team aan Zet. Deze leergang richt zich op het toerusten van begeleiders die een coördinerende positie hebben in het primaire proces.
Dolfijnenhuis biedt EVC-trajecten aan begeleiders die praktijkervaring hebben opgedaan maar nog niet het diploma hebben. Ook zijn er enkele leerplekken voor bbl-ers en stagiaires. Door met elkaar voortdurend te blijven leren en ontwikkelen, profiteren wij als organisatie van deze kennis en kunnen we onszelf verder ontwikkelen door ook van elkaar te leren.
Dagelijks komt bij elkaar:
■ Begeleiders van de BI
De overleggen zijn functioneel, werken verbindend, ervaringen worden uitgewisseld, men leert van elkaar. Sommige zaken vragen bij uitstek overleg en reflectie met elkaar. De tevredenheid van deelnemers wordt tweejaarlijks gemeten via een cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) en dit is ook zo voor de begeleiders via het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) . Zo weten we wat er speelt, wat goed gaat en wat verbeterd kan worden. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken worden gedeeld in de maandvergadering en zijn terug te vinden op het intranet.
Wekelijks komt bij elkaar:
■ Het eigen Team
■ Het Zorg Team
Maandelijks komt bij elkaar:
■ DH Panel voorbereiding vergadering 3e donderdag van de maand 12:00 uur (locatie 1)
■ DH Panel spreekuur voor deelnemers 2e woensdag van de maand 18:00-20:00 uur (locatie 1)
■ OOT voorbereiding vergadering 3e donderdag van de maand 13:00 uur (locatie 1)
■ Personeelsvertegenwoordiging 3e donderdag van de maand (locatie 1)
■ Deelnemers 1e maandag van de maand 12:00 uur team 1+2 en 12:30 uur team 3+5 (locatie 80)
■ Maandafsluiting laatste vrijdag van de maand (locatie 113)
■ OEB Invra 1e maandag van de maand groep ochtend (10:00-11:30 uur) en groep middag (13:30-15:00 uur)
■ Intervisie
■ Teamreflectie: 1e maandag van de maand groep ochtend (10:00-11:30 uur) en groep middag (13:30-15:00 uur)
Per kwartaal komt bij elkaar:
■ Methodiek data plannen in afstemming met externe partij
■ Thema ‘s data plannen in afstemming met externe partij
■ Kwaliteit ISO de maandag voor de RvC vergadering
■ RvC 4x een vergadering op de woensdag van 15:00-17:00 uur + evaluatie + financieel overleg
■ Methodiek data plannen in afstemming met externe partij
■ Thema ‘s data plannen in afstemming met externe partij
■ Kwaliteit ISO de maandag voor de RvC vergadering
■ RvC 4x een vergadering op de woensdag van 15:00-17:00 uur + evaluatie + financieel -overleg
Per jaar komt bij elkaar:
■ Werkweek 1e midweek in oktober
■ Jaardag 9 oktober of een dag dichtbij deze datum
Hierboven is bij bouwsteen één, twee en drie beschreven waar het Dolfijnenhuis nu staat ten opzichte van die bouwsteen. Voor het overzicht zullen we hieronder ook nog terugblikken op de genoemde doelen voor 2023 en vooruitblikken op de doelen
voor 2024.
We streven ernaar om eens in de twee jaar een externe visitatie te laten plaatsvinden. We vinden het nuttig om ook eens bij een andere organisatie in de keuken te kunnen kijken. In 2022 is een externe visitatie geweest, komend jaar gaan we weer een externe visitatie plannen. Gedurende het jaar komen we bij andere organisaties waar vergaderingen plaatsvinden. Het komt regelmatig voor dat we dan een rondleiding krijgen. Dolfijnenhuis is lid van Coöperatie Boer en Zorg (CBZ), Coöperatie Klaver4You (K4Y) en brancheorganisatie NBEC.
Voor 2023 waren onderstaande twaalf verbeterpunten opgesteld:
Tien van de bovenstaande punten hebben we afgerond. Twee verbeterpunten die we voor 2023 hebben opgesteld zijn nog niet volledig behaald. Deze punten voegen we toe aan de verbeterpunten 2024.
x INVRA: dit punt is niet volledig behaald en blijft staan voor 2024
Elke eerste maandag van de maand hebben begeleiders E, D en C een ochtend of middag deel hieraan gewerkt. Van de meeste deelnemers is de Invra wonen afgenomen. In 2024 gaan we hiermee verder en verwachten we dit doel voor 70% behaald te hebben. Het is niet gelukt om van alle deelnemers een Invra wonen en arbeid af te nemen zoals het streven was. Ouderschap wordt alleen afgenomen indien van toepassing. DVIE: Deze vragenlijsten zijn met de meeste deelnemers afgenomen. Dit doel is bereikt, in 2024 nemen we de vragenlijsten weer af, deze hebben we geïntegreerd in de SterkScan voor deelnemers en nu hebben ook de deelnemers de mogelijkheid om een SterkScan poster te maken waarop zij – vanuit de positieve psychologie – hun identiteit in beeld brengen. Hierbij worden zaken genoemd als ‘zelfbeeld’, ‘trots op’ en ‘kernkwaliteiten’.
+ Dit punt is behaald.
Dolfijnenhuis heeft een externe partij ingehuurd om de PVT op te zetten. Als eerste heeft er een verkiezing plaatsgevonden en uit de kandidaten die zich beschikbaar gesteld hebben, zijn drie personen gekozen. Deze komen periodiek bij elkaar en verzorgen per kwartaal een nieuwsbrief die met de maandvergadering meegezonden wordt.
+ Dit punt is behaald.
In september hebben wij het ISO 9001-certificaat behaald, dit als alternatief voor het HKZ-certificaat. ISO 9001 biedt een meer generieke benadering van kwaliteitsmanagement in vergelijking met HKZ, waardoor wij meer flexibiliteit hebben bij het aanpassen van processen aan onze specifieke behoeften en bedrijfscultuur. Ook moedigt de ISO 9001 een cultuur van continue verbetering aan door middel van het identificeren van risico’s en kansen, het vaststellen van doelstellingen en het systematisch uitvoeren van verbeteringen. Hiermee streven wij naar betere klinische resultaten, hogere cliëntveiligheid en een algemene verbetering van de kwaliteit van zorg. Dit past goed bij onze ontwikkelingsgerichte organisatie.
+ Dit punt is behaald.
Het hele team is zich ervan bewust dat medicatieveiligheid van groot belang is. Uitgangspunt is de Handreiking Medicatiebeleid Gehandicaptenzorg (VGN 2020). Samen met een externe aandachtsfunctionaris en twee interne medicatie-aandachtsfunctionarissen hebben we het medicatieprotocol en -beleid geactualiseerd. Medewerkers hebben fysieke cursusdagen bijgewoond en online trainingen gevolgd op het gebied van medicatieveiligheid via het platform StudyTube om hun kennis te vergroten. Daarnaast hebben wij Curadomi en buurtzorg ingeschakeld ter ondersteuning van deelnemers met een meer complexe zorgvraag op het gebied van verpleging en verzorging. Dit punt blijft ook komend jaar onder de aandacht staan. Er zijn nog enkele verbeterpunten waar we aan willen werken. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheid tot het uitbesteden van medicatie bij hoge risico gevallen.
+ Dit punt is behaald.
Het afgelopen jaar hebben we onze inzet voor veiligheid en hygiëne in de woonomgeving van onze deelnemers versterkt. We hebben een vaste coördinator aangesteld om het plannen en uitvoeren van gerelateerde werkzaamheden efficiënter te laten verlopen. Tegelijkertijd hebben we de bewustwording onder onze werknemers vergroot. We hebben de competentieprofielen van begeleiders A & B herzien, waarbij we nu ook uitvoerende werkzaamheden op het gebied van veiligheid en hygiëne hebben opgenomen. Daarnaast hebben we dit jaar, in samenwerking met Velco brandveiligheid, een grondig inspectierapport laten opstellen om de brandveiligheid te waarborgen. Hierbij zijn verschillende normen gehanteerd die eisen stellen aan het onderhoud en de controle van draagbare brandblussers en noodverlichting.
+ Dit punt is behaald.
Om de veiligheid van de stroompunten te waarborgen is er een elektricien ingeschakeld. De elektricien heeft alle punten nagelopen samen met de CB-er Huisvesting. De elektricien heeft hieruit opdrachten gekregen en uitgevoerd. Jaarlijks doet de elektricien met CB-er Huisvesting een check door alle panden om zo de veiligheid te blijven waarborgen.
+ Dit punt is behaald.
Het afgelopen jaar hebben wij al onze begeleiders van individuele begeleiding verplicht zich te bekwamen in de wet WZD. Hiervoor zijn er fysieke cursusdagen aangeboden, daarnaast hebben alle werknemers een certificaat behaald via het Studytube platform. De WZD is ontworpen om de rechten van mensen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke beperking te beschermen. Zorgmedewerkers moeten op de hoogte zijn van de wet om ervoor te zorgen dat ze de rechten van de cliënten respecteren en naleven. Doordat alle medewerkers nu op de hoogte zijn, kunnen zij nog beter de driehoek ‘deelnemersbelang – organisatiebelang – begeleidersbelang’ in acht houden.
+ Dit punt is behaald.
Voorheen maakten wij de bewuste keuze om niet alle begeleiders toegang te geven tot het dossier van de deelnemer. Deze keuze maakten wij om zo de privacy van de deelnemer te beschermen. Tijdens het inspectiebezoek in 2022 liet de inspectie weten dat het van belang was dat alle zorgverleners die bij deelnemers thuis kwamen over actuele informatie beschikken. Omdat wij het belangrijk vinden om de deelnemers te betrekken bij deze veranderingen, is dit onderwerp in de maandvergadering aan bod gekomen en is dit aan de deelnemers verteld. Inmiddels kunnen alle begeleiders individueel in de rapportages van de deelnemers. Dit draagt bij aan het kunnen bieden van passende zorg.
x Dit doel heeft nog aandacht nodig en blijft staan.
Dolfijnenhuis wil voorkomen dat enkele grote zorgvragers ervoor zorgen dat andere cliënten minder aandacht krijgen. Essentieel hiervoor is het beschrijven van de grenzen van de zorg. Weten wie welke taak en rol heeft en bij wie welke verantwoordelijkheid ligt. Dit hebben wij in eerste instantie al duidelijker gekaderd door een uitgewerkt organigram met duidelijk uitgeschreven functieprofielen. In 2024 gaan we daarnaast ook trainingen organiseren met als thema “begrenzen”.
+ Dit punt is behaald.
In 2023 hebben we onze focus gelegd op het strikt naleven van de vergewisplicht, het vereisen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), en het Kiwa Keurmerk bij het aannemen van nieuwe zorgverleners en ZZP’ers. Dit stelt ons in staat om de geschiktheid van potentiële medewerkers zorgvuldig te onderzoeken. Naast de deelname van onze personeelszaken aan een informatieve bijeenkomst over deze verplichtingen, hebben we ook deelgenomen aan een webinar genaamd “Diploma en VOG check”. Bovendien hebben we alle huidige medewerkers verzocht om een VOG aan te leveren. De geldigheidsduur van een VOG is drie jaar. “Om voortdurend up-to-date te blijven over dit onderwerp, houden wij nu een overzicht bij in onze personeelsadministratie en zullen we deze verklaringen elke twee jaar vernieuwen.”
+ Dit punt is behaald.
In het afgelopen jaar hebben we een activiteitencommissie in het leven geroepen, met als doel deelnemers directe inspraak te geven in het kiezen en organiseren van het activiteitenaanbod. Deze commissie, bestaande uit leden van de Begeleiding groep, teambegeleiders en een deskundige van de financiële afdeling, vormt een weloverwogen samenstelling die diverse perspectieven omarmt en garandeert dat activiteiten zowel aantrekkelijk als financieel haalbaar zijn.
+ Dit punt is behaald.
Sinds 2019 zijn de gesprekken met de gemeente gestart. Een belangrijk punt op de agenda is overlast. De gemeente heeft geconstateerd dat veel zorgvragers in de binnenstad in Kampen gevestigd zijn. Het streven is dat er minder zorgvragers in de binnenstad wonen en er naar plekken gezocht wordt buiten de binnenstad. Dolfijnenhuis heeft een locatieplan gemaakt en voorgelegd aan de gemeente. Dit betrof een mogelijkheid om 22 deelnemers bij elkaar in een complex te plaatsen. Dit plan is niet goedgekeurd, het complex had niet de juiste bestemming en de gemeente had diverse redenen om de bestemming niet te wijzigen. We blijven in gesprek met de gemeente om samen te kijken naar oplossingen buiten de binnenstad. Met een voortzetting van onze inspanningen vanuit 2023, hebben we besloten twee verbeterpunten mee te nemen naar 2024. Hoewel er al aanzienlijke vooruitgang is geboekt, geloven we dat er nog meer potentieel te benutten is. Als aanvulling op onze reeds vastgestelde doelen voor 2024, hebben we zeven aanvullende verbeterpunten geïdentificeerd. Deze zullen fungeren als een versterking van onze strategische pijlers voor het komende jaar.
Onderstaande verbeterpunten willen wij behaald hebben op 31-12-2024
Dolfijnenhuis werkt voor de periode waardering en ontwikkelingsgesprekken met het STERKscan instrument. Een belangrijk onderdeel hiervan is de persoonlijke sterkscan poster. DH heeft een versie voor begeleiders en deelnemers. In 2024 breiden we uit met de TeamSterkScan. De 360 graden feedback vragen geven ruimte om het gesprek te openen “hoe hebben we het met elkaar?”. De teamreflectie leidt tot effectieve reflectie op jezelf en op elkaar. Samen zorgen we voor goede zorg en ondersteuning voor elkaar en daarmee ook aan onze deelnemers.
Deelnemers vinden dat het zorgplan vooral gericht is op hun ondersteuningsbehoeften. Ze geven aan dat ze graag zien dat de aandacht verschuift naar hun positieve kanten. Dolfijnenhuis gelooft in een positieve bekrachtiging. In het DH Panel overleg is het idee ontstaan om maandelijks in de vergadering degene die een positieve bijdrage geleverd heeft in het zonnetje te zetten. We benoemen nu maandelijks een of meerdere DH ambassadeurs(s). Besloten is om na de maandvergadering extra tijd te reserveren voor degenen die nog iets willen vragen of willen weten. Dit past bij onze TEER visie.
De cliëntgebonden kosten zijn bij DH in verhouding hoger dan gemiddeld in de sector. We streven ernaar deze uitgaven procentueel te verminderen. Samen met het DH-panel wordt zorgvuldig afgestemd waar budget voor is naast de vaste uitgaven. De nieuwe norm voor de zorg is: zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan, netwerk betrekken en een betekenisvolle daginvulling.
De vier vuistregels van samenwerken zijn:
1. Gezamenlijk doel
2. Efficiënte taak en rolverdeling
3. Verantwoordelijkheidsgevoel
4. Elkaar feedback geven
Het gezamenlijke doel is dat alle deelnemers passende zorg ontvangen die gebaseerd is op hun indicatie en het samen gemaakte zorgplan. De taken en rollen zijn beschreven voor begeleider A, B, C, D en E. Ieder team stemt af wie wat doet en wanneer. Alle begeleiders nemen de verantwoordelijkheid voor hun rol. Je geeft elkaar feedback om de ander te helpen. Je geeft aan welk gevoel dat bij je oproept, wat voor effect dat gevoel heeft, benoemt concreet gedrag en sluit af met een tip.
We gaan intensiever inzetten op het verwerken van registraties (MIC, klachten, bijzonderheden) als onderdeel van de evaluaties van onze deelnemers. Om dit te bereiken, zal de registratielijst wekelijks in het zorgteam aandacht krijgen, de begeleider bespreekt wekelijks de nog openstaande registraties in zijn team en checkt of de begeleiders de registratie met de deelnemers besproken hebben en geëvalueerd. Op deze manier kunnen we erop toezien dat de zorgcyclus zorgvuldig doorlopen wordt.
Op huisvesting wordt een registratie gemaakt indien een deelnemer verhuist. Wekelijks worden verhuizingen in de teamvergadering doorgenomen. Maandelijks maakt de aandachtsfunctionaris huisvesting een overzicht van waar de deelnemers wonen. Hierbij wordt benoemd of de deelnemer huurt via de woningbouw ofwel via tussenkomst van DH. Het streven is om zorg en wonen zoveel mogelijk te scheiden, dat willen we bereiken om deelnemers via de woningbouwvereniging te laten huren. Energiekosten is een aandachtspunt.
Om onze kwaliteitsdoelstellingen te onderhouden, zal het OOT maandelijks de taken met betrekking tot ISO 9001 bespreken en verdelen. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat alle aspecten van de norm aandacht krijgen en zo de kwaliteitsstandaarden gewaarborgd blijven. DH is een lerende organisatie, PDCA op de verbeterprocessen heeft aandacht.
Aan het onderwerp begrenzen is in 2023 veel aandacht besteed. Dit verbeterpunt nemen we mee naar 2024 zodat het beklijft. Dolfijnenhuis vindt het belangrijk dat ook de deelnemers die minder vragen, niet worden overgeslagen (gezien, gehoord, gewaardeerd). In het inspectierapport uit 2022 werd begrenzen als aandachtspunt genoemd.
In het methodisch werken is vastgelegd dat het zorgplan leidend is. Dolfijnenhuis past demethodiek Op Eigen Benen (OEB) toe. Komend jaar wordt daarnaast aandacht besteed aan de presentietheorie en het begrip ‘valideren’.
Dit doel is meegenomen uit de verbeterpunten van 2023. We gaan verder met het afnemen van INVRA wonen en arbeid en ouderschap, indien van toepassing ook INVRA ouderschap afnemen. Voor de INVRA arbeid de werkprofielen voor de diverse activiteiten aanmaken. De INVRA in het zorgplan implementeren. In 2023 zijn de vragenlijsten al bij een groot aantal deelnemers afgenomen, maar nog niet bij iedereen. Het afnemen van de vragenlijsten bij de deelnemers blijft voor het Dolfijnenhuis een doorlopend proces.
In dit kwaliteitsbeeld blikken we terug op onze processen en de verbeteringen die we het afgelopen jaar hebben gemaakt.
Het kwaliteitsbeeld vertegenwoordigt niet alleen een momentopname van onze prestaties en processen, maar ook een belofte voor de toekomst.
We erkennen de waarde van open communicatie en samenwerking, en moedigen iedereen aan om actief deel te nemen aan het verbeterproces. Zo kan iedereen zich gezien, gehoord, erkend en gewaardeerd voelen. Ingebrachte ideeën en feedback van zowel deelnemer als begeleider zijn voor ons van grote waarde. We gaan samen met de wind mee in de richting die het kompas aangeeft.
Het is belangrijk om in een steeds veranderende omgeving, mede door onderwerpen als “betaalbaarheid van de zorg”, krapte op de arbeidsmarkt, ontwikkeling van zorgbehoeftes, landelijke en lokale regelgeving, als organisatie mee te kunnen bewegen met deze veranderingen. Dit zijn onderwerpen die ook in het beleidsplan aanbod komen.
Met het afronden van dit kwaliteitsbeeld willen we graag onze oprechte dankbaarheid uitspreken aan iedereen die betrokken is bij onze zorginstelling. Onze gewaardeerde deelnemers, onze toegewijde begeleiders, de leden van de RvC, onze ketenpartners en iedereen die ons ondersteunt in onze missie.
Terwijl we vooruit kijken naar de komende periode, blijven we ons inzetten voor de waarden van het Dolfijnenhuis – Thuisgevoel, Evenwaardigheid, Eigenheid en Respect. Samen zullen we blijven werken aan een omgeving waarin iedereen de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.
De cultuur van het Dolfijnenhuis is net iets anders dan de meeste zorgorganisaties, dát maakt Dolfijnenhuis uniek!