Ga naar inhoud
DolfijnenhuisDolfijnenhuis
  • Home
  • Voor jou
    • Agenda
    • Activiteiten
    • Dagindeling
    • Huisregels
    • Begeleiding 24/7
    • Voeding
  • Over ons
    • Waar wij voor staan
    • Kunstproject Durf! Waarom?
  • Kwaliteitsbeeld
    • Overzicht
  • Zorg
    • Kwaliteitsbeeld
    • Inloggen
  • Locaties
    • Burgelstee
    • Kamper Genot
    • Kamper Thuis
    • Venoos Genot
    • Villa Poortenaar
  • Contact
    • Aanmelden
  • Menu
Download dit overzicht

STAP 1

Inventariseren

Na 6 weken.
Wat laat de cliënt –
ZUDA – zien?
Waar zit de kracht?
Wat kan de cliënt al?

Vragen doorlopen

Motivatie initiëren.
ECD inzien. Meerdere vragenlijsten? 

INVRA afnemen – met cliënt / begeleider 
Voeden van eigenwaarde.

Versterken van eigen kracht is de BASIS van het gesprek – de observatie.

Zonder oordeel
Open
Gelijkwaardig

STAP 2

Analyseren

Even achterover zitten:
Bekijk en bespreek uitkomsten INVRA – met waar mogelijk – cliënt, maar ook met collega’s. Andere vragenlijsten erbij.

Eventueel

Gedragsdeskundige – verwanten betrekken 

Doel is en blijft cliënt in regie!

Wat weten we, wat zien we.
Niet over, maar met cliënt in gesprek over ontwikkeling.

Positief kritisch
Benoemen wat er wel is
Realistisch

STAP 3

Uitkomstengesprek

Bespreken uitkomsten met cliënt – benoem wat er wel is.
DROMEN ophalen.
Wat zou de cliënt willen?
Werkplekprofiel (arbeid)?

PORTFOLIO invullen

Invullen portfolio

Doelen samen SMART formuleren
Niet te groete – niet te kleine stappen

Niet te veel doelen

Positieve bekrachting
Veiligheid geven
Vertrouwen uitspreken
Verbinden

STAP 4

Activiteiten plannen

Het PLAN deel
Doelen in ECD laden
Samen bedenken HOE de ontwikkeldoelen te realiseren. MOMENTEN plannen in het rooster.

Digitaal VASTLEGGEN en COMMUNICEREN
Met begeleiders, verwanten en cliënt in een kans-gesprek

Uitleggen wat er gaat gebeuren.
Gebruik maken van trainingsmateriaal – werkplannen – iconen.

SMART
Zorgvuldig
Nauwkeurig
Feitelijk
Voorbeeld zoeken

STAP 5

Trainen

Het DOEN deel.

Trainen en geleerde in de praktijk zetten. 
Aan de slag; -aansluiten bij leerstijl – aansluiten bij tempo – aansluiten bij communicatie mogelijkheden

Gebruik maken van lesmateriaal; werkplan; academie; leermeesters; etc.

Integreren in het dagelijkse leven. REFLECTEREN MET ELKAAR – ook begeleiding. 

Leren van en met elkaar. Het is een ontwikkeling voor iedereen.

Experimenteren
Uitlokken
Complimenten geven
Meegaan met weerstand
Bijstaan

STAP 6

Inventariseren 2

Het CHECK deel.
Wat laat de cliënt NU ZUDA zien? 
Waar zit de kracht?
Waar zit de ontwikkeling?
IS DE VAARDIGHEID EEN COMPETENTIE?

Markeren!

Meer OP EIGEN BENEN – meer regie…
VIEREN
Certificaten? 

En verder naar het voglende UITKOMSTGESPREK

Zonder oordeel
Open
Gelijkwaardig
Trots
Blij
Toekomstgericht

Basiswaarden van de professional

  • Accepteert de ander zoals hij/zij is.
  • Creëert veiligheid en geborgenheid.
  • Weet, dat autonomie bij de ander, essentieel is.
  • Richt zich op de persoonlijke talenten van de ander.
  • Stimuleert de ander op te komen voor zichzelf.
  • Stimuleert de ander trots te zijn op wat hij/zij is.
  • Coacht de ander en neemt niet over.
  • Draagt uit dat iedereen recht heeft op een taak of een rol in de samenleving.
  • Werkt aan de zelfredzaamheid van de ander.
  • Zoekt samen met de ander naar betekenisvolle taken, hoe klein ook.
  • Stimuleert de ander om iets bij te dragen aan de samenleving.
  • Stimuleert tot het aangaan van iets nieuws.
  • Stimuleert de ander activiteiten te ondernemen.
  • Gaat op zoek naar wat de ander wenst in het leven.  
  • Zet het voeden van eigenwaarde van de ander voorop.
  • Richt zich op het verder ontwikeklen van de ander.
  • Spiegelt de ander in zijn/haar ontwikkeling.
  • Geeft complimenten.
  • Laat het oordeel achterwege.
  • Doet een stap terug, om de ander aan te zetten tot groei.
  • Creëert bewust succeservaringen.  
  • Laat de leertaken goed aansluiten op het (cognitieve) niveau van de ander.
  • Herhaalt regelmatig het nieuw geleerde bij de ander.
  • Stelt wedervragen, in plaats van antwoorden te geven.
  • Past het leertempo voldoende aan op de ander.
  • Stimuleert de ander in het behalen van eigen individuele leerdoelen.
  • Start de training met het herhalen van het geleerde.
  • Sluit aan bij de leerstijl van de ander.
  • Let de nadruk op wat er wél is.
  • Laat de ander doen, wat de ander zelf kan.
  • Stimuleert de ander om zelf oplossingen te bedenken.
  • Past het taalgebruik (communicatie) goed aan op de ander.
  • Creëert positieve energie en enthousiasme.
  • Richt zich op de mogelijkheden.
  • Toont zich betrokken en zet zich in bij het welzijn en geluk van de ander.

Links

Home
Over ons
Zorg

Agenda
Activiteiten
Nieuws

Contact
Privacyverklaring
Disclaimer

Locaties

Burgelstee
Kamper Genot
Kamper Thuis
Venoos Genot
Villa Poortenaar

Contact

(038) 33 74 384
mail@dolfijnenhuis.nl

Volg ons

Volg ons op één van onze social media kanalen.
© Dolfijnenhuis 2025
Privacyreglement | Klachtenreglement | In- en uitsluitingscriteria | Algemene voorwaarden
  • Home
  • Voor jou
  • Over ons
  • Kwaliteitsbeeld
  • Zorg
  • Locaties
  • Contact
Copyright 2025 © Dolfijnen Huis
  • Home
  • Voor jou
    • Agenda
    • Activiteiten
    • Dagindeling
    • Huisregels
    • Begeleiding 24/7
    • Voeding
  • Over ons
    • Waar wij voor staan
    • Kunstproject Durf! Waarom?
  • Kwaliteitsbeeld
    • Overzicht
  • Zorg
    • Kwaliteitsbeeld
    • Inloggen
  • Locaties
    • Burgelstee
    • Kamper Genot
    • Kamper Thuis
    • Venoos Genot
    • Villa Poortenaar
  • Contact
    • Aanmelden