STAP 1
Na 6 weken.
Wat laat de cliënt –
ZUDA – zien?
Waar zit de kracht?
Wat kan de cliënt al?
Vragen doorlopen
Motivatie initiëren.
ECD inzien. Meerdere vragenlijsten?
INVRA afnemen – met cliënt / begeleider
Voeden van eigenwaarde.
Versterken van eigen kracht is de BASIS van het gesprek – de observatie.
Zonder oordeel
Open
Gelijkwaardig
STAP 2
Analyseren
Even achterover zitten:
Bekijk en bespreek uitkomsten INVRA – met waar mogelijk – cliënt, maar ook met collega’s. Andere vragenlijsten erbij.
Eventueel
Gedragsdeskundige – verwanten betrekken
Doel is en blijft cliënt in regie!
Wat weten we, wat zien we.
Niet over, maar met cliënt in gesprek over ontwikkeling.
Positief kritisch
Benoemen wat er wel is
Realistisch
STAP 3
Uitkomstengesprek
Bespreken uitkomsten met cliënt – benoem wat er wel is.
DROMEN ophalen.
Wat zou de cliënt willen?
Werkplekprofiel (arbeid)?
PORTFOLIO invullen
Invullen portfolio
Doelen samen SMART formuleren
Niet te groete – niet te kleine stappen
Niet te veel doelen
Positieve bekrachting
Veiligheid geven
Vertrouwen uitspreken
Verbinden
STAP 4
Activiteiten plannen
Het PLAN deel
Doelen in ECD laden
Samen bedenken HOE de ontwikkeldoelen te realiseren. MOMENTEN plannen in het rooster.
Digitaal VASTLEGGEN en COMMUNICEREN
Met begeleiders, verwanten en cliënt in een kans-gesprek
Uitleggen wat er gaat gebeuren.
Gebruik maken van trainingsmateriaal – werkplannen – iconen.
SMART
Zorgvuldig
Nauwkeurig
Feitelijk
Voorbeeld zoeken
STAP 5
Trainen
Het DOEN deel.
Trainen en geleerde in de praktijk zetten.
Aan de slag; -aansluiten bij leerstijl – aansluiten bij tempo – aansluiten bij communicatie mogelijkheden
Gebruik maken van lesmateriaal; werkplan; academie; leermeesters; etc.
Integreren in het dagelijkse leven. REFLECTEREN MET ELKAAR – ook begeleiding.
Leren van en met elkaar. Het is een ontwikkeling voor iedereen.
Experimenteren
Uitlokken
Complimenten geven
Meegaan met weerstand
Bijstaan
STAP 6
Inventariseren 2
Het CHECK deel.
Wat laat de cliënt NU ZUDA zien?
Waar zit de kracht?
Waar zit de ontwikkeling?
IS DE VAARDIGHEID EEN COMPETENTIE?
Markeren!
Meer OP EIGEN BENEN – meer regie…
VIEREN
Certificaten?
En verder naar het voglende UITKOMSTGESPREK
Zonder oordeel
Open
Gelijkwaardig
Trots
Blij
Toekomstgericht
Basiswaarden van de professional

- Accepteert de ander zoals hij/zij is.
- Creëert veiligheid en geborgenheid.
- Weet, dat autonomie bij de ander, essentieel is.
- Richt zich op de persoonlijke talenten van de ander.
- Stimuleert de ander op te komen voor zichzelf.
- Stimuleert de ander trots te zijn op wat hij/zij is.
- Coacht de ander en neemt niet over.

- Draagt uit dat iedereen recht heeft op een taak of een rol in de samenleving.
- Werkt aan de zelfredzaamheid van de ander.
- Zoekt samen met de ander naar betekenisvolle taken, hoe klein ook.
- Stimuleert de ander om iets bij te dragen aan de samenleving.
- Stimuleert tot het aangaan van iets nieuws.
- Stimuleert de ander activiteiten te ondernemen.
- Gaat op zoek naar wat de ander wenst in het leven.

- Zet het voeden van eigenwaarde van de ander voorop.
- Richt zich op het verder ontwikeklen van de ander.
- Spiegelt de ander in zijn/haar ontwikkeling.
- Geeft complimenten.
- Laat het oordeel achterwege.
- Doet een stap terug, om de ander aan te zetten tot groei.
- Creëert bewust succeservaringen.

- Laat de leertaken goed aansluiten op het (cognitieve) niveau van de ander.
- Herhaalt regelmatig het nieuw geleerde bij de ander.
- Stelt wedervragen, in plaats van antwoorden te geven.
- Past het leertempo voldoende aan op de ander.
- Stimuleert de ander in het behalen van eigen individuele leerdoelen.
- Start de training met het herhalen van het geleerde.
- Sluit aan bij de leerstijl van de ander.

- Let de nadruk op wat er wél is.
- Laat de ander doen, wat de ander zelf kan.
- Stimuleert de ander om zelf oplossingen te bedenken.
- Past het taalgebruik (communicatie) goed aan op de ander.
- Creëert positieve energie en enthousiasme.
- Richt zich op de mogelijkheden.
- Toont zich betrokken en zet zich in bij het welzijn en geluk van de ander.